LINU screening har gjort vores arbejde nemmere og mere overskueligt...
Susanne Kærsgaard, Læsevejleder, Vesthimmerlands Gymnasium, udtaler:
Hvad er din erfaring med screeningen?
- Vi har været meget glade for screeningen, da det har gjort vores arbejde nemmere og mere overskueligt.
Hvilket udbytte mener du eleverne får af screeningerne?
- De har taget screeningen mere alvorligt.
Hvilket udbytte har din institution haft af at screene hele 1. årgang?
- Det er blevet tydeligere, hvor mange der reelt har læse- og staveproblemer.
Hvordan har i brugt screeningsresultaterne?
- Vi, læsevejlederne, har talt med de udpegede elever, men samtidig har vi kunnet gå tilbage, hvis der i løbet af året er kommet henvendelser om andre elever.
Hvad ser du som fordele ved screeningen? (ex. ift. papirstest)
- Det gør vores arbejde nemmere, så vi hurtigere kan ansøge om IT-rygsække. Desuden tager eleverne screeningen og den efterfølgende samtale langt mere alvorlig. Desuden kan vi bruge mere af vores tid på læse- og stavehjælp.
Hvordan bruger du rapporten fra screeningen?
- Ved visse elever har vi valgt at fokusere fx. først på stavekursus og derefter læsekursus for ikke at få eleven til at miste modet.
- Desuden kontakter vi elevens klasseteam, så de kan være opmærksomme på den pågældende elevs behov.